Annons:
Etiketterladdningcircle-k
Läst 83 ggr
johan
2021-10-27 13:57

Circle-K's priser för snabbladdning

Circle K kommer ha rätt höga priser för sina snabbaste laddare.

150-300 kW kostar 6,29 kr / kWh
50 kW kostar 4,99 kr / kWh

Med dessa priser på snabbladdning blir det knappast billigare att köra elbil.

https://alltomelbil.se/sa-blir-priset-pa-circle-ks-egna-snabbladdare/

Som en jämförelse med Tesla SuperChargers som har hastighet på 120-250 kW med priser som varierar över hur frekvent använda dom är är priset snarare 2,80 - 5 kr / kWh.

Personligen så snabbladdar jag ytterst sällan. I princip bara de få dagar om året då man gör längre resor. Men tråkigt för dom som bor på ställen där snabbladdning i princip är det enda praktiska sättet att ladda.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Circle K håller på att bygga ett eget nätverk av snabbladdare på sina bensinstationer runtom i landet. Målsättningen är att bli störst på att ladda
Annons:
Niklas
2021-10-28 09:28
#1

Vi lär knappast ladda på Circle K i så fall.

Undrar om det finns något nätverk för delning av privata laddare i exempelvis Europa. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att dela med mig av vår ström till dem som gör samma sak när jag behöver ladda. 🙂 Det går förstås inte snabbt som en Snabbladdare, men kan ändå vara en hjälp.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2021-10-28 10:29
#2

Intressant idé. Lite som att crowd-source:a destinationsladdning?

Med Monta kan man göra sin privata laddare publik och välja hur / om man vill ta betalt. Men det vore intressant med en form av "pay it forward" tjänst där jag får krediter för att låna ut min laddare, som jag kan använda hos någon helt annan personsladdare. Så ingen skulle byta el direkt mellan två personer, men som ett kollektiv skulle alla hjälpa varandra.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-10-28 11:22
#3

#2: Precis. Lite som den där spanska tjänsten där man delade sitt trådlösa nät med andra över hela världen. Fon kanske den hette.

Man kanske skulle dela ut NFC-brickor till alla medlemmar så att de kan identifiera sig för varandra när de vill ladda. De flesta privata laddare har väl NFC?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: