Annons:
Etikettvolkswagen-vw
Läst 59 ggr
johan
2021-10-20 17:48

Provkört: VW iD4

Idag provkörde jag en basutrustad VW iD4. Efter att ha kört Tesla ett par år så går det givetvis inte att låta bli att jämföra med Tesla, så det får ni stå ut med.

Mitt första intryck var att iD4 är en helt vanlig traditionell bil, fast med batteri. Jag kan tänka mig att den kommer bli otroligt uppskattad för dom som kommer från en ICE-bil och gillar det, men vill ha billigare drift och inga utsläpp.

Jag satt bekvämt både fram och bak. Bagageutrymmet är relativt stort. Golvet i baksätet är platt utan upphöjning i mitten, så alla får bra plats för benen.

Bilen jag körde hade inte eldrivna stolar, men den lyxigare varianten har det och även massage i stolen.

Jämfört med en bensinbil i samma klass är bilen pigg och glad, men jämfört med en Tesla kändes den rätt seg. Dom flesta kommer nog trots det bli glatt överraskad av accelerationen.

Som Tesla-ägare avskyr jag att gå tillbaka till en förarplats med tusen fysiska knappar och vred för allt. Andra kommer förmodligen uppskatta att det känns bekant och på samma sätt som allt varit sedan 1970.

Bilen har adaptiv farthållare som standard, men kräver tillägget "Travel Assist" för att själv hålla sig i filen och styra. Bilen jag provade hade inte detta, så jag kan inte uttala mig om hur det fungerade.

Något jag tyckte var riktigt trist var att den inte är i närheten av riktig "one pedal driving", dvs att du bara behöver använda gaspedalen. Tryck för att öka farten, släpp upp för att bromsa. Bilen har regen, men inte alls som att det bromsar och den stannar heller aldrig helt och hållet. Kändes mer som en traditionell automat-låda.

Det finns ingen Spotify eller liknande inbyggt, däremot stöd för Apple CarPlay eller Android Auto trådlöst via telefon.

Över lag är iD4 en rätt trevlig bil som jag tror kan uppskattas av många. Men när den utrustas på ett modern sätt blir den också dyr och skillnaden i pris till Tesla är relativt sätt ganska litet. Och i det perspektivet känns det som att man får enormt mycket roligare, bättre och mer framtidssäker bil.

Men iD-familjen kommer göra det superenkelt för fossil-ägare att byta till eldrift och det applåderar jag VW för.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2021-10-20 21:00
#1

Kul att läsa!

Finns det ingen inställning som gör bromsenergiåtervinningen ”effektivare” så att bilen bromsar ordentligt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2021-10-20 21:40
#2

Frågade om det, men säljaren sa att det fanns två lägen. Det ena kändes som att farthållaren var på hela tiden och det tog fler hundra meter innan bilen saknade in över huvud taget, typ som en automatlåda beter sig när man släpper upp bromsen, fast hela tiden även i 70 km/h. Det andra läget motorbromsade normalt, men inte alls som man är van vid från andra elbilar.

Det kändes helt klart som att man optimerat för att kännas som en automatväxlad bil. Vilket kanske är helt rätt för att locka över dom som älskar ice-bilar. Men one pedal driving är också topp tre av det bästa med elbil tycker jag, så jag tycker man snuvar köparna på en förbättring.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-10-21 13:20
#3

Jag håller med. Dessutom påverkar det förbrukningen en hel del.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Martin
2021-10-21 20:00
#4

Märkligt med regen-läget. Jag har ju en VW Passat GTE Laddhybrid och lägger jag den i regenläget så är det nästan som att köra med handbroms. Vet att när vi provkörde fick jag köra tillbaka för jag trodde först det var punktering på däcken. Den stannar i mitt tycker för snabbt, eller så har jag bara inte lärt mig köra med den riktigt. I stadstrafik med mycket start-stopp funkar det bättre och där kan jag oftast köra med bara gasen, men jag upplever det inte som någon skön och behaglig åkning utan det blir ganska ryckigt.

Är sugen på en ren elbil men har inte provkört någon än, har hört mycket bra om ID4 och även ID3 men är nog lite sugen på annat märke. Men när det blir dags blir det provkörningar bland annat som fäller avgörandet, ihop med andra saker som ekonomi och spec.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: