Annons:
Etikettertips-informationbatteriernyheterframtiden
Läst 45 ggr
johan
7/21/21, 2:38 PM

Elbil renare oavsett hur elen produceras

Detta är inget nytt för dom som hängt med ett tag, men det är ändå bra när nya stora studier bekräftar tidigare studier.

Den här studien tittar på hur totala mängden utsläpp av växthusgaser under bilens livstid och jämför fossila drivmedel och eldrift, samt hur elen bilen laddas med produceras.

I samtliga världsdelar är elbilen renare under den beräknade livstiden. Men ju mer förnybar energi desto bättre blir det givetvis.

» One of the biggest myths about EVs is busted in new study - The Verge

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Electric vehicles are responsible for fewer greenhouse gas emissions across their entire life cycle than gas-powered vehicles, a new report confirms. To meet global climate goals, internal combustion vehicles should be phased out between 2030 to 2035, it says.
Annons:
Niklas
8/17/21, 1:27 PM
#1

”Lifetime emissions for an EV in Europe are between 66 and 69 percent lower compared to that of a gas-guzzling vehicle, the analysis found. In the US, an EV produces between 60 to 68 percent fewer emissions. In China, which uses more coal, an EV results in between 37 to 45 percent fewer emissions. In India, it’s between 19 to 34 percent lower.”

En tanke som slog mig när jag läste artikeln var hur elbilars och fossilbilars livslängd kommer att skilja sig åt. Det finns antagligen ingen bra statistik över det än, men jag ser fram emot att det dyker upp. Genomsnittlivslängden på svenska bilar är idag 17 år.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: