Annons:
Läst 81 ggr
johan
2021-06-16, 13:59

"Mack-döden"

Jag vill absolut inte vara skadeglad, för detta är sannolikt extremt jobbigt för dom som driver dessa mackar. Med det sagt, så tycker jag dock att detta visar på varför jag alltid tyckte att elbil och hemmaladdning är mer relevant ju mer isolerat man bor.

Bor man i en miljö där det finns en bensinmack och man kanske måste åka en mil eller två för att komma dit, så blir det rätt logiskt med elbil och kunna ladda hemma varje natt.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/QmQEyQ/500-bensinmackar-kan-forsvinna-en-katastrof

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Dyster framtidsprognos: ”Är närmast en katastrof”
Annons:
Pyttelite
2021-06-16, 14:04

Fast nu handlar det inte bara om drivmedel utan den funktionen en Mack utgör.

Det är heller knappast så att Mackarna går i konkurs pga att fler kör elbil.

Full tank, två liter mjölk, ett paket från faster och kanske en kvällstidning. I glest befolkade områden är bensinstationen ofta något mer än en bränsledepå. Många landsortsmackar är viktiga nav som binder samman samhällen, menar Robert Dimmlich.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-06-16, 14:04 av Pyttelite
johan
2021-06-16, 14:37

#1: Fast det säger sig självt att om dom var så viktiga och användes så mycket hade dom inte gått i konkurs.

Men nej, jag tror inte heller dom går i konkurs pga av ökade försäljning av elbilar. Jag menar att elbilar är en del av lösningen på problemet när mackar läggs ner.

Hämta ut paket och köpa mjölk kommer du kunna göra där du handlar.

Och om det handlar om en social knytpunkt kanske en kiosk och 10 laddare skulle lösa samma syfte.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
2021-06-16, 15:09

#2: Nej det har inte med viktigheten att de går i konkurs.

Det dom bidrar med brukar vi sällan betala för eller får du betala när du får en pratstund på Macken?

El-bilar ersätter inte Macken på något vi det handlar om service till invånare det handlar inte pm drivmedel.

Varför skulle kiosken ha bättre möjlighet att generera pengar än en mack?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Niklas
2021-06-16, 15:13

Undrar om det kommer att bli vanligt med laddare vid livsmedelsbutiker. Jag förmodar att det är färre regler kring hantering av el än hantering av bensin och diesel.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

johan
2021-06-16, 15:21

#3: Jag gissar att det är mycket lägre omkostnader att ha en kiosk än en hel mack. Tänk bara markytan som måste ägas eller hyras. Även lokalstorleken skiljer mycket.

Om främsta syftet med en bensinmack är att träffa andra människor och det är uteslutande därför folk åker dit, kommer dom garanterat hitta andra sätt att ses spontant eller planerat.

Vad är alternativet om man inte kan ha tillräcklig försäljning för att gå runt?

Jag är uppvuxen i en liten by där det enbart fanns en lanthandel. När den stängde pga av att alla handlade inne i större ICA / Coop i närmast stad, var det ändå många som ojade sig mycket över att det var så synd att det inte fanns någon butik längre. Men det kanske man skulle tänkt på när man aktivt valde att handla 15 km bort istället för den lokala butiken.

Nu ligger den en pizzeria i den gamla lanthandeln som verkar gå ganska bra. Ofta folk som sitter där och äter och tar en öl.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: