Annons:
Etiketterteslanya-modellervolkswagen-vwnyheterstatistik
Läst 127 ggr
johan
2021-04-30, 16:13

24 % av nybilsförsäljningen elbilar

Under april 2021 slog vi rekord i antal nyregistrerade elbilar. 24 % av total försäljningen var batteri-elbilar.

VW iD4 var i topp, följt av Tesla Model 3. Kan vara intressant att att veta att Tesla för det mesta bara bygger bilar för EU sista månaden i varje kvartal, så man ska inte göra misstaget som många journalister gör med att säga att Teslas försäljningen dalar.

Faktum är att under mars 2021 så stod Tesla Model 3 för 20 % av all elbilsförsäljning i EU. Dom sålde mer än dubbelt så mycket som näst bästa märket.

Vi får helt enkelt vänta med att göra en vettig jämförelse tills året är slut.

Hur länge tror du det tar för att vi når 75 % elbilar av nybilsförsäljningen?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
[Hayabusa]
2021-04-30, 17:10

"Under april 2021 slog vi rekord i antal nyregistrerade elbilar. 24 % av total försäljningen var batteri-elbilar."
Vi = Sverige?

johan
2021-05-01, 10:28

#1: Ja, Sverige.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Hayabusa]
2021-05-01, 10:52

#2 Intressant. Finns det någon uppdelning på vilka som sålts som Förmånsbil/Tjänstebil kontra privat?

PS En av mina svärsöner har en alldeles färsk VW ID.4 som Förmånsbil.

• Redigerat 2021-05-01, 10:57 av [Hayabusa]
johan
2021-05-01, 14:13

#3: Det gör det säkert, men inte som jag sett nyligen.

Jag har dock en känsla av att majoritet av nybilsförsäljningen generellt är företagsbilar/förmånsbilar.

Och det kanske är bra. Efter ett par år och ett par tusen bilen dyker dom upp fortfarande fina men till mycket mer attraktivt pris för privatpersoner.

ID4 verkar vara en mycket bra bil. Gör mig glad att VW satsar som dom gör och dessutom verkar göra bra bilar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Martin
2021-05-01, 16:41

Tror det är ganska många år kvar tills vi har 75% nyregistrerade rena elbilar. Det är som någon skrev, fortfarande ganska dyra bilar i inköp och även om många skulle vilja ha så tror jag att det ekonomiskt faller om man inte har möjlighet till tjänstebil/företagsbil.

På den marknaden tror jag dock fortfarande att det kommer att öka mycket.

Har dålig koll på andrahandsmarknaden för rena elbilar (köpte själv en laddhybrid som gott som firmabil första 3 åren och när det avtalet gick ut så blev den till försäljning). Halva priset jämfört med en ny (2-3 år nyare modell). Men fortfarande 50-60' dyrare än vissa andra likvärdiga eller ngt bättre bilar jag kunde valt på om jag valt diesel eller bensin.

Så min förhoppning är ju att det om några år poppar upp bra begagnade och prisvärda rena elbilar.

mvh Martin

johan
2021-05-01, 19:06

#5: Fast det blir direkt felaktigt att säga att något är billigare eller dyrare om man bara tittar på inköpspris. Man måste ju titta på totalkostnaden för ägandet.

Ingen skulle ju t ex jämföra pris på en lägenhet utan att också väga in hyran, eller ett hus utan att väga in driftskostnaden.

Om en elbil är ca 8 kr billigare att köra per mil och kräver markant mindre service kan man ganska snabbt räkna ut hur många mil man behöver köra för att den ska bli billigare.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Martin
2021-05-01, 20:39

Absolut, nu var det inte en jämförelse så som jag avsåg även om det ser ut så.

Jag vägde in andra faktorer, såsom kostnad framöver och där är det ju lite delade meningar om just laddhybriders servicekostnad (jag har faktiskt inte sett några bra jämförelser). Jag valde det dyrare alternativet i inköpskostnad för att det för mig räknat på det antal mil och tid jag räknar att jag minst skall ha den. Nu var det ju inte heller stor skillnad i pris på de här två som jag tog exempel på. Jag hade ju gärna t.ex. köpt en ID4 istället men det är ju inte jämförbart i pris och pengarna till en sån fanns inte.

Det finns säkert också de som köper ett hus för 3 miljoner med dyrare uppvärmning (el t.ex.) än ett för 4,5 med billigare uppvärmning (för att de inte har råd med 4,5).

Så visst måste man se en helhet när man tittar på kostnader och jämför de - men det är enligt min uppfattning också så att många kan ha råd med driften men inte inköpet för dyrare modeller.

mvh Martin

[Hayabusa]
2021-05-01, 20:54

#7 Nog är det så att (nästan) alla har en budget när det kommer till köp av bil (eller liknande). Jag hade gärna haft en ID.3 eller ID.4 men det ryms inte i min budget. Men om det finns en bra begagnatmarknad om X antal år så kanske?
Då har det kanske även poppat upp en laddstolpe i närheten.

Nåväl, tills dess får jag nöja mig med passagerarsätet :)

johan
2021-05-01, 23:18

#7: Ja det ligger mycket i det du säger, men jag tycker det är mer ett tecken på att systemet är trasigt.

Alltså, det är rätt ologiskt att du kan få X kr i lån med Y löpande utgifter även om det på årsbasis belastar din ekonomi mer än att låna mer och ha lägre löpande kostnader.

Men så länge banken resonerar så är det svårt att göra något åt.

Och som vanligt är det ledsamt att det är så mycket enklare att spara pengar när man redan har pengar. Bil med lägre driftskostnader, lån med lägre räntor (för att du procentuellt lånar mindre), mer avkastning på sparande, inköp av energisnålare produkter, etc.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-05-04, 10:14

#5: Jag skulle inte bli förvånad om rena elbilar har uppåt 75 procent av nybilsförsäljningen om tre år.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

johan
2021-05-04, 18:58

Så här såg det ut i Norge under april. Dom är över 80% av nybilsförsäljningen nu. Drygt 20% av hela flottan är elektrisk.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: