Körkort för bilar (inte föraren)
Nu börjar det hända spännande saker inte bara med tekniken för självkörande bilar, utan även regelverken.
Tyskland har nu ett förslag där bilen blir certifierad för självkörning. Om funktionen finns när den säljs, misstänker jag att tillverkaren redan gjort detta, men för t ex Tesla som idag har all hårdvara och endast mjukvara som behöver uppdateras, blir det mer sannolikt upp till dig som ägare att certifiera bilen.
Låter som ett rätt balanserat förslag för att det inte ska bli kaos när en tillverkare påstår att deras bilar är autonoma, men i praktiken inte klarar det som krävs.
https://teslaclubsweden.se/tyskland-ska-ge-korkort-till-bilar/
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Intressant! Jag har funderat ibland över hur lagstiftarna kommer att angripa problemet. Det innehåller många rörliga delar och är inte självklart hur man ska hantera det.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
#1: Verkligen. Inte minst ansvarsfrågan när tekniken väl når Level 5.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#2: Jag har inte tänkt på Tysklands väg som något huvudspår tidigare. Tyskland är lite extra intressanta eftersom de dels har många invånare och dels många globala biltillverkare.
Jag är lite förvånad att Tyskland tar tag i detta. Jag hade bittert trott att det inte skulle hända något förrän Audi, VW och Daimler var nära självkörning.
Att öppna upp för det när det i praktiken bara är Tesla som är i närheten känns oväntat modigt.
Waymo och MobileEye är imponerande dom också, men jag tror ett system som bara fungerar med extremt detaljerade kartor är dömt att misslyckas i stor skala. Däremot kanske det fungerar väldigt bra på begränsade ytor, t ex en stadskärna, flygplatsområde, eller liknande.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Ni ska inte underskatta Tyskland:
Många nyheter om självkörande bilar kommer onekligen från USA och Asien. De tyska företagen har hållit en låg profil – men nu visar forskning att de faktiskt leder patentligan kring autonom körning.
Gammal artikel från 2017:
https://www.nyteknik.se/fordon/landet-leder-patentligan-for-sjalvkorande-fordon-6880481
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Men Teslas bilar kan idag köra på vägar, inte bara teoretiskt i ett patent.
Men vi får se. Ju fler som jobbar med detta och utmanar varandra desto bättre.
Jag blir glad för alla framsteg. Och det spelar ingen roll hur bra tekniken är om inte lagarna hänger med.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Jag resonerar att så länge som lagarna inte är ändrade får vi hålla oss till de lagar som finns och då är det föraren som bär ansvaret oavsett ”vem” som kör.

#6: Patent är väl inte teoretiskt?

Självparkerande bilar lanserade Mercedes för 20 år sedan.
- Redigerat 2021-02-17, 14:32 av Pyttelite
#8: Finns oändligt med patent som på sin höjd är en prototyp eller proof of concept. Och andra som behöver förhålla sig till dom i konkreta produkter.
#9: Trivialt i jämförelse. Och videon är ett utmärkt exempel på overkligt koncept renderat digitalt.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#8: Det är nog inte det Johan menar, utan att det är lättare att skapa en teoretisk lösning än att lansera en fungerande implementation.

#10: Du vet inte vad du pratar om när det gäller patent.
Tesla har god marknadsföring andra bilar har haft samma funktionalitet i många herrans år.
#11 Patent är inte teoretiska lösningar utan handlar när det gäller beslutsstöd om algoritmer.
Definitionen av patent är att det ska vara en produkt/process.
Det är ett sätt att fått tillbaka de pengar man lagt på utveckling och samtidigt dela med sig.
Hur vet ni att Tesla inte använder andras patent?

Här finns patentfrågan med avseende elbilar. Tesla släppte sina patent men inte på batterier. Varför? Var de för teoretiska?
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-slapper-patent-fria-6399175
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-soker-patent-pa-ny-batteriteknik-6946700
#12: Det gör dom säkert i många fall. Men dom har också undvikt att läsa hastighetsskyltar fram tills nyligen för att dom inte ville betala till MobileEye. Likaså att införa en 360-vy när du parkerar kommer inte visa vad kamerorna ser, utan snarare än genererad 3d-modell av omgivningen.
Apple har massor av patent på riktigt coola grejer, men mycket ser aldrig dagens ljus.
Apple har t ex ett superintressant patent för att läsa blodsockernivån med hjälp av Apple Watch. Men det finns inte i någon produkt (ännu).
Det enda jag påstår är att ett patent inte betyder att det finns en produkt.
Det är ju till och med en helt egen bransch att köpa upp patent och stämma företag som implementerat det i konkreta produkter.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#14: Men självkörande bilar med de funktioner som Tesla har är dom ju inte ensamma om.
Självkörande bilar har funnits länge men lagar har inte gjort det möjligt att tillämpa mer än i liten skala och människor runtom är livrädda för domedagsprofetior om AI.
Samtidigt har samma individer inte några problem med att flyga där till och med autopiloten gör landningar.

Kort historiebeskrivning från Wikipedia:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_self-driving_cars
#15: Det som betatestas hos en begränsad skara vanliga användare och som förväntas släppas brett i usa nu är inte något som många tillverkare har.
Det som idag kallas AutoPilot på Tesla håller jag dock med med att det är mer likt vad andra har.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM