Annons:
Etiketterladdningtips-information
Läst 500 ggr
Staffan
2020-11-30 07:49

Räckvidd olika elbilar - Test

// Staffan

Annons:
Niklas
2020-11-30 14:57
#1

Filmen fick mig att fundera över vad som händer när man får slut på ström i Sverige. Har bärgningsbilarna laddare för elbilar nuförtiden?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-12-01 06:48
#2

En fråga som jag själv har ställt mig är:

Hur länge håller batteriet i en elbil sin laddning? Dvs om jag laddar batteriet fullt, ställer bilen på en parkering utan möjlighet till laddning. Hur många dagar kan jag räkna med att batteriet fortfarande har laddning?

Någon som vet?

johan
2020-12-02 09:08
#3

#1: En elbil kan med fördel bogseras och använda regen för att ladda batteriet. Finns en hel del tester på det. I "A long way up" där man använde Rivians som följebilar fick dom bogseras av en lastbil en bit för att få batteriet laddat. För varje bogserad kilometer får du typ 2-3 km laddat batteri. Minns inte detaljerna exakt, men mycket bättre än vad jag hade kunnat förvänta mig.

#2: Som mycket annat så är svaret "det beror på". Jag kan vara svara för Tesla. Om du har "Sentry Mode" aktivt, dvs. bilen använder kamerorna för att övervaka omgivningen så går det åt en del batteri, typ 1-2 mil per dygn. Om du inte har det aktivt och låter bilen gå ner i djupsömn så försvinner väldigt lite. Sentry Mode kan ställas in så att det inte är aktivt på vissa platser, som hemma, på jobbet, t ex.

Fenomenet brukar kallas "Phantom drain". För Tesla kan du hitta gott om videos med sådana tester. Det verkar som det var ett stort problem för Model S och X i början då bilen var i standby ungefär som en mobil. Nu går den mer ner i viloläge efter ca 15 minuter.

Hittills har det varit fler gånger som jag haft problem med att 12V-batteriet i en fossilbil dränerats när bilen stått länge, än problem med elbil iaf.

Men du ställer en relevant fråga.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2020-12-02 09:09
#4

#1: Se video.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Hayabusa]
2020-12-02 09:31
#5

#3 Jo, det är så klart en rad faktorer som påverkar. Jag tänker inte på något specifikt fabrikat utan mer generellt. Anledningen till min fundering är frågan kring laddinfrastruktur och hur man kommer runt denna fråga på ett praktiskt sätt.

Hypotes: Om jag köper en elbil idag så finns ingen möjlighet att ladda bilen på hemmaplan dvs bilen måste laddas på en specifik station X antal kilometer bort. Men om jag vet att bilens batteri, i parkerat tillstånd, håller sin laddning i 1-2 veckor så går det att överbrygga.
Det man inte vill uppleva är att komma ner till bilen och upptäcka att batteriet är nere på noll. Det är opraktiskt eftersom den då inte går att ladda upp på plats.

PS Nej, jag äger ingen bil. Det är inte aktuellt att skaffa en heller. Mitt fortskaffningsmedel är en 2-växlad 100% mekanisk cykel från 90-talet.

Niklas
2020-12-02 09:43
#6

#3:

”För varje bogserad kilometer får du typ 2-3 km laddat batteri.”

Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig! Då är ju nästan det att föredra framför att bli stående med en bensinmotor.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Hayabusa]
2020-12-02 09:47
#7

#6 Fördelen med soppatorsk i en bensin/dieselbil är att den avhjälpt med en dunk bränsle.

Niklas
2020-12-02 09:49
#8

#4: Han körde inte direkt energieffektivt på testvarvet efteråt. 😀


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2020-12-02 09:57 av Niklas
Niklas
2020-12-02 09:57
#9

#7: Det var det jag såg som en nackdel. Det är ganska ofta närmare till en bil som kan Bogsera än till en mack.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2020-12-02 09:59
#10

#5: 2 veckor i avstängt tillstånd är jag helt övertygad om att den klarar. Jag har likadana batterier i mina ficklampor och de kan ligga i månader mellan laddningar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-12-02 10:06
#11

#9 Inte om du har en reservdunk i bagageutrymmet. Vill påstå att soppatorsk i en bensin/dieselbil är enklare avhjälpt än i en elbil. Men det kommer säkert lösningar på det också en dag.

#10 Det vore intressant att se en vetenskaplig test/undersökning på det. Ja, en bil då - inte en ficklampa. Klarar en elbil 1-2 veckor så löser det många knutar vad det gäller laddinfrastruktur.

Niklas
2020-12-02 10:19
#12

#11: Det är sant. Jag har inte haft en reservdunk på 25 år så det var det jag utgick ifrån. 🙂

#10: Det finns säkert gott om information om det. Bilarna använder likadana litium-jon-batterier som ficklampor har jag hört. Det finns säkert undantag.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-12-02 10:28
#13

#12 Men kanske en bogserlina? Något som borde finnas i varje elbil.

  • Redigerat 2020-12-02 10:30 av [Hayabusa]
Annons:
johan
2020-12-02 10:32
#14

#5: Det enda jag har praktisk erfarenhet av är Tesla, men jag skulle nog gissa att de flesta beter sig ungefär likadant.

Förra sommaren åkt jag och fjällvandrade. Precis som du var jag nervös för hur det skulle gå när bilen stod, eftersom jag behövde köra ganska långt från sista laddaren till fjällstationen, sedan att bilen skulle stå i fyra dygn och sedan köra tillbaka till laddaren. Men jag kan säga att den oron var helt obefogad. Det var knappt något dränerat alls.

Det längsta jag haft bilen stående utan att köras alls är nog lite mer än en vecka. Det har inte heller varit några problem öht.

Däremot så märks det väl relativt sätt mer ju mindre batteri man har. Så har du en bil med 30kWh batteri så märks 1 mil standby-förlust procentuellt mycket mer än om du har en bil med 75kWh batteri.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-12-02 10:33
#15

#13: Det har du rätt i. En bogserlina borde vi lägga i bilen. Det kan hända att den ligger där men jag är inte säker. 🙂

#11: Det här kan ge dig en uppfattning om elbilars förmåga att hålla sin laddning:

» Hur länge kan en elbil stå utan laddning?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2020-12-02 10:33 av Niklas
[Hayabusa]
2020-12-02 10:35
#16

#15 Hårkan? Vem är det? Eller missar jag nå´t..?

Niklas
2020-12-02 10:40
#17

#16: Asch, du hann se innan jag rättade texten! 🙂 ”Här kan” skulle det stå.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-12-02 11:52
#18

#17 Aha…

Upp till toppen
Annons: