Annons:
Etikettladdning
Läst 47 ggr
johan
11/19/20, 8:46 AM

Början på en ny era

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om inte den här bilden är starten på en ny era vet jag inte vad som mer kan symbolisera det.

Circle K i Norge börjar ersätta bensinpumpar med Snabbladdare.

Känns helt klart som att Circle K är dom som åtminstone känns som att dom ser vad som händer. Även i Sverige finns ett par stationer med många Snabbladdare.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Staffan
11/19/20, 8:52 AM
#1

Kanske. Hoppas det. Under förutsättningarna att de totala kostnaderna för miljön faktiskt blir lägre, det vet jag inte så mycket om.

Kan inte låta bli att dra en parallell till hur det såg ut när etanolpumparna dök upp överallt runt om i Sverige.

johan
11/19/20, 9:30 AM
#2

#1: Även under sämsta tänkbara förhållanden, dvs. både produktion av batterier och laddning sker med kolkraft, så är elbilarna mer miljövänliga under sin livstid. Men det tar givetvis längre än om man t ex laddar den i Sverige.

Med svensk elmix så släpper en elbil, inkl batteritillverkning, ut 85 % mindre CO2. Minns inte exakt på hur många år man räknar att en bil lever, men 10-15 år och årlig körsträcka om 3000 mil.

Finns gott om data som bekräftar detta.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Staffan
11/19/20, 9:34 AM
#3

#2 Bra om det stämmer. Värt att notera är dock att de uppgifterna uteslutande fokuserar på CO2. Misstänker det kan finnas andra miljökostnader vid utvinningen av råvaror som behövs för batteritillverkningen, som inte är redovisade för.

johan
11/19/20, 9:41 AM
#4

Ja, det gäller främst CO2.

Men om man ska räkna på andra konsekvenser så blir ju nackdelarna med fossila bränslen ännu värre.

Skillnaden är att dom skadorna är så accepterade i vårt samhälle att vi knappt tänker på dom.

Råvaror i batterier går också att återanvända på ett helt annat sätt. Det finns faktiskt goda indikationer på att batteriutveckling med tiden kan bli helt cirkulär. T ex kan man återvinna upp till 95 % av kobolt, nickel, etc och 85 % av lithium.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
11/20/20, 12:27 PM
#5

#0: Apropå laddstationer: Tesla sätter ofta ut massor av laddare på varje ställe och jag har inte sett mer än en bil i taget ladda. Är jag där vid fel tider eller brukar det vara så glest? Ingen annan har så många laddare på samma plats.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
11/20/20, 12:30 PM
#6

Olika. Och beroende på tider. Men jag har aldrig behövt köa. Men jag har laddat när alla laddare varit upptagna. Men det har varit på ställen med kanske Max 8 laddare.

När det är så begränsar Tesla laddningen till 80%. Du kan öka manuellt om du behöver, men dom uppmanar verkligen att bara ladda så länge det är snabbt och du klarar dig till nästa laddare.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
11/20/20, 1:58 PM
#7

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
11/21/20, 3:47 PM
#8

Bra initiativ av CirkleK!

Upp till toppen
Annons: