Funderar på att byta till bensinbil...
Vi funderar på att byta från elbil till hel-bensin. Jag har några frågor för att se om det verkligen passar mig och familjen och hoppas någon kan hjälpa till?
1. Jag har hört att en bensinbil inte kan tankas hemma. Hur ofta måste jag tanka, är det flera gånger om året? Kommer det komma alternativ för att tanka hemma?
2. Är det många delar som behöver bytas? Säljaren sade att något om växellåda och service. Ser man hur många procents degradering man har på slitdelarna eller kommer de gå sönder plötsligt?
3. Måste jag ofta bromsa med bromsen eller kan jag gasa och bromsa med samma pedal som i min nuvarande bil? Får jag tillbaka bensin när jag bromsar?
4. Har alla hel-bensinbilar mycket långsammare acceleration och reaktion? Jag provkörde en igår och det kändes som det dröjde väldigt länge från jag tryckte på gasen tills den reagerade osv. Kanske var det något fel på just den bilen?
5. Vi betalar nu 1,70 kr/mil men med bensinen blir det ca 10kr. Det går ju snabbt back även om nya bilen blir billigare. Vi kör 2400 mil per år. Vi hoppas väl att fler ska använda bensin så att priserna går ner… men finns det en sådan trend?
6. Jag har förstått att bensin och diesel består till stor del av olja. Är det sant att utvinning av olja är förknippat med globala miljöproblem och omfattande krig med helt förskräckliga påföljder för människor runt om i världen, inklusive flera krig och oroligheter under de senaste 100 åren där totalt tiotals miljoner människor har dött? Och finns det någon lösning på det i sikte?
… många fler frågor säkert men detta var de jag kom på nu spontant. Tacksam för all hjälp!
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Ja det finns nog många svar på dom frågorna beroende av vem som svarar. Men nummer 6 vill jag svara på, och det tror jag tråkigt nog inte spelar någon roll vilken typ av bil man kör. Lusten till makt och begär finns där oavsett vad.
#1: Ja, det har nog tyvärr rätt i. Det blir nog bara nya länder som man måste kriga i på jakt efter metaller istället för olja.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Angående fråga 1 så tycker nog jag att alla skulle ha rätten till en egen bensintank hemma

Lustigt att de flesta tycker att de motsatta frågeställningarna är helt relevanta.