Annons:
Etikettladdning
Läst 528 ggr
Tom
6/5/20, 9:11 PM

Dyrt att ladda ute!

Jag fick just e-ons nya prislista och kan konstatera att det är vansinnigt dyrt att ladda sin elbil på vägen. 5,95 kr/kWh kostar det om man inte har något abonnemang. Min elbil drar i snitt 1,6 kWh/mil vilket blir 9,50 kr per mil! Min arbetsbil som är en WV Caddy drar 0,6 l/mil diesel som kostar 14 kr/liter. Det blir 8,40 kr per mil. För mig är det en vansinnig ekvation om man tänker på vad en elbil kostar i inköp. Det är ju dessutom prat om att det ska bli en kilometerskatt på elbilar. Då kommer jag allvarligt fundera på att gå tillbaka till fossilbil igen. https://www.eon.se/elbil/ladda

Annons:
Pyttelite
6/5/20, 9:15 PM
#1

Vad kostar det att ladda hemma?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
6/5/20, 9:29 PM
#2

Tänk sen på alla batterier som ska tillverkas bl a med hjälp av barnarbete och de uttjänta batterierna som ska tas om hand. Jag tror inte elbil är rätt väg att gå alls. Batterier är otroligt miljöfarliga hela vägen utom just när du kör en elbil.

Tom
6/5/20, 9:41 PM
#3

Med mitt elabonnemang betalar jag 1,06 kr/mil om jag laddar hemma just nu :-) / Tom

Tom
6/5/20, 9:44 PM
#4

Lillyrod, Vad jämför du med? Tycker du att de befintliga bensin och dieselbilarna är rätt väg att gå eller känner du till någon ny teknik som är bättre och mer ekonomisk än elbilar?

Lillyrod
6/5/20, 9:51 PM
#5

Ja gas. Det är betydligt mer miljövänligt än el. Att använda våra matrester som drivmedel är för mej väldigt mycket bättre.

Pyttelite
6/5/20, 9:57 PM
#6

#3 Det var ju en stor skillnad. 

Är det fördelaktigare tidsmässigt att ladda ute (går snabbare)  eller är det bara dyrt för att de finns få alternativ?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Tom
6/5/20, 10:16 PM
#7

#6. Det går snabbare att ladda ute men eftersom bilen står hemma åtminstone hela nätterna är det aldrig ett problem att det tar några timmar att ladda den hemma. #5, Vilken gasteknik är det du jämför med och kan du ge något exempel på någon sådan bil som kan konkurrera med en elbil?

johan
6/5/20, 10:17 PM
#8

#5: Skulle vilja se "matrester" kunna skalas upp ordentligt och att det inte går åt en jäkla massa energi att omvandla skräp till gas. 

Du behöver nog komma med mer övertygande argument att det skulle kunna bli mer miljövänligt än el från sol, vatten, vind och kärnkraft. 

Titta gärna på videon i det här inlägget.

https://elbil.ifokus.se/discussions/5ed938cece12c411fa00e1ec-ar-elbilar-verkligen-mer-miljovanliga-tldr-ja

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
6/5/20, 10:25 PM
#9

#8 Nej matrester eller biogas är nog inget för de som åker långa sträckor men där finns väl inte styrkan hos elbilar heller.

Forskning pågår för  nya marknader inom området:

https://liu.se/forskningsomrade/biogas


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
6/5/20, 10:28 PM
#10

Fråga barnen i Afrika som kryper i grottor och letar kobolt till batterierna. Jag tycker nästan det enbart är skäl nog. Jag kör gasbil idag och skulle aldrig någonsin byta till elbil. 

Att köra 5 mil på el och resten av resan på bensin och känna sig nöjd med det känns sådär i min värld.

johan
6/5/20, 10:28 PM
#11

Jag begriper faktiskt inte vad Ionity, E.ON, med flera håller på med. Det är ju som att dom inte vill ha kunder. 

Tesla tar 2.50 kr / kWh på sina SuperChargers oavsett hastighet. Dom flesta är max 150 kW. Dom uppgraderas V3-laddarna är max 250 kW. Det är ändå samma pris. 

Om mer än hälften av laddarna är upptagna och du står kvar när laddningen är slutförd så kostar det 8 kr / min. 

Är alla laddare upptagna kommer din laddgränsen begränsas till max 90 % för att korta kö-tiden.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
6/5/20, 10:33 PM
#12

#10 Det var inget svar på mina frågor. Men tycker du att deras arbetsförhållanden är anledning till att inte fortsätta utveckla elbilar? Det är lite märkligt i min värld. Borde man inte hellre se till att deras arbetsförhållanden ändras eller att batterierna inte innehåller tex kobolt? Det är som att säga att det inte är rätt att använda kläder eftersom många fabriker använder barnarbetare istället för att se till att barnarbete upphör…

johan
6/5/20, 11:39 PM
#13

#10: Teslas kommande batteri verkar bli helt kobolt-fritt. 

Men jag antar att du då också avstår mobil, laptop, etc av samma skäl? Och det krävs även kobolt för att framställa bensin… Inte i samma mängd som ett stort batteri förstås, men det är ganska komiskt att vissa plötsligt blivit sådana vurmare för arbetsförhållande i Afrika. 

Sedan borde man väl i så fall också ta med i beräkningen att luftföroreningar från fossila bränslen tar kol på (kul formulering va?) 7 miljoner människor årligen..

När såg du någon elbilsmotståndare stå upp för dom som jobbar på oljeriggar sist? Det är ett av de farligaste jobben som finns.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
6/6/20, 11:09 PM
#14

Har E.on samma pris på alla laddare och vid alla tider på dygnet? Det tror jag inte att Fortum och Vattenfall har. Det verkar bero på placering och tider.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
6/7/20, 10:56 AM
#15

Det är samma pris på alla av samma sort.

Niklas
6/8/20, 8:56 AM
#16

Så här skriver Fortum (på dålig svenska):

”Priserna för elbilsladdning kan variera från lokation till lokation. Våra laddpriser ser du best i vår app för iPhone och Android.”


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: